Kaip ir kodėl mano gyvenime atsirado „low-carb“ mityba?

Kaip ir kodėl mano gyvenime atsirado „low-carb“ mityba?

Noriu pradėti nuo svarbiausio dalyko maistas yra labai svarbi gyvenimo dalis. Tiek kalbant apie socialinį gyvenimą, tiek apie sveikatą. Todėl labai primygtinai rekomenduoju nesiimti jokių drastiškų, naujų sprendimų nepasikonsultavus su medikais. O dabar – keliaujam prie mano istorijos. Tačiau jei ji neįdomi paskrolinkit iki antraštės „Kuo „low-carb“ skiriasi nuo Keto?“, nes ten prasideda visa mitybos aiškinimo esmė. 

Vaikystės priešistorė

Nuo pat vaikystės aš buvau putli. Na, bent tiek, kiek save pamenu. Ir nuolat keliaudavau nuo endokrinologo, pas dietologą ir visus kitus specialistus, kurie tik galėtų pasakyti, kodėl aš stora. Kai augau, nebuvo priimta, kad žmogus gali būti visoks. Ir sulieknėti buvo mano viso gyvenimo tikslas. Pradėjusi studijuoti tuos žygius per medikus užbaigiau, nes pažiūrėjus į mano nuotraukas yra labiau nei akivaizdu, kad nei vienas jų nepadėjo… O kiek išbandyta visokių dietų, kiek gerta piliulių, arbatų… 

Tačiau mano šeimą prieš keletą metų sukrėtė baisi žinia. Mano mamai išoperavo skydliaukės auglį. Nuo tos dienos abi su sese kasmet tikrinamės bendrą organizmo būklę ir skydliaukę, nes mamą medikai perspėjo, kad polinkis gali būti paveldėtas. 

Lemtingas susitikimas su endikrinologe

Ir vieno iš metinių patikrinimų metu susitikau su nuostabia endokrinologe – Jūrate Lašiene. Nereklamuoju jos, tiesiog ji pirma nusprendė taip išsamiai ištirti visus mano organizmo rodiklius ir ne tik echoskopu patikrinti skydliaukę, bet bendrai įvertinti, kaip aš funkcionuoju. 

Tyrimai buvo gana neblogi ir kalbant apie galimą svorio korekciją ji man pasiūlė laikytis „low-carb“ mitybos principų. Trumpai apie juos paaiškino, o paskui jau iš išsigūglinau viską pati. Dar paskyrė vartoti metformin’ą (dėl galimo diabeto prevencijos), bet aš jį jau buvau vartojusi, man pasireiškė labai stiprūs ir nemalonūs pašaliniai poveikiai, tad pabandžiau cukraus lygius tvarkytis tik mitybos pagalba. 

Ir kas svarbiausia – man tai pavyko! Laikantis šios mitybos, man nebešokčiojo cukrūs, jie susinormalizavo (diabeto neturiu, tik turėjau šuolius, kurie pasireikšdavo silpnumu, galvos svaigimu), nebėra poreikio saldumynams, ir pagaliau svoris nebeauga, o lėtai, tolygiai krenta pamažėle. Tik prieš pasakodama apie pačią mitybą primenu – įvertinusi mano konkrečią situaciją man ją rekomendavo medikė. Patariu pasekti tuo pačiu keliu.

Kuo „low-carb“ skiriasi nuo Keto? 

Pirmiausia Keto visgi yra DIETA. Daug ja nesidomėjau, bet jos esmė – beveik iki nulio sumažinti angliavandenių naudojimą ir padidinti riebalų suvartoijmą, taip siekiant “išmokyti” organizmą naudoti riebalus energijai. Nežinau kodėl, bet nors teoriškai skamba puikiai, man tai neatrodo gera idėja… Nes po riebaus maisto jaučiuosi blogai, tad daugiau apie Keto nesiplėtosiu – informacijos šia tema yra tikrai begalo daug, ir galima spręsti kiekvienam pagal save. Tik paminėsiu, kad pagal poveikį organizmui buvo sudarytas palankiausių dietų sąrašas, ir Keto yra vos 34 vietoj. Surikiuotos tos dietos yra pagal ekspertų vertinimus, ir mano pateiktam šaltinyje rasit tikrai viską aprašyta išsamiai. Todėl drįstu manyti, kad ji tėra dar vienas verslų pramanas… O jei ką domina tas dietų sąrašas, tai jį pamatyti galite čia . 

 „Low-carb“ – išvertus lietuviškai, tai mažai angliavandenių turinti mityba (pavadinkim tai MATM). Jai galima būtų priskirti ir Dukano, Keto, Paleo dietas, tačiau aš esu griežtai nusiteikusi prieš bet kokią dietą, nes mityba turi būti pilnavertė. O MATM skiriama tam tikrai atvejais, kai dėl organizmo būklės ilgalaikėje perspektyvoje yra palanku apriboti angliavandenių suvartojimą. Paliekami racione tik tie angliavandeniai, kurie nesukelia staigių insulino šuolių. Tai ne tik palanku sergantiems diabetu, turintiems riziką susirgti diabetu, bet ir visiems, kuriems sunku atsisakyti saldumynų (nes jų labiausiai norisi staigiai užkilus, o po to staigiai nukritus insulinui), kuriems sunku suvaldyti alkį (dėl to paties insulino šuolio noras kažką suvalgyti ateina labai staiga ir tada griebiam bet ką). Jei atrodo, kad Tau tai gali būti tinkama mityba, skaityk toliau. 

Ar gali ši mityba būti žalinga?

Žinoma gali! Kaip ir bet kokia kita. Svarbiausia – nepersistengti, teisingai laikytis rekomendacijų, valgyti kuo įvairesnį maistą. Nieko naujo nepasakiau, tiesa? Na, bet kaip ten sako, klasika niekada nemiršta? Tai čia tas pats. Geriausia tokių dalykų imtis su medikų priežiūra. Ir ši mityba, priešingai nei tos drastiškos dietos, tikrai nepadės per savaitę numesti 7 kilogramų. Tačiau bent man, savijauta pagerėjo tikrai ženkliai, jau pirmomis savaitėmis, o saldumynai tapo išvis retas svečias namuose, nes tiesiog nebereikia. 

Ką valgyti ir ko nevalgyti? 

Toms, kas mėgsta skaičiuoti – angliavandeniai turi sudaryti 15-30% bendro dienos kalorijų kiekio. Aš skaičiuoti nemėgstu. Nes tai pablogina mano santykį su maistu ir padidina įtampą. Esu alergiška glitimui, tad atsisakyti vengtinų produktų man buvo kiek lengviau. Radau jiems daug alternatyvų, tad jei reikės patarimo šia tema – drąsiai kreipkis asmeniškai. O dabar, ko turėtum vengti maitindamasi pagal MATM: 

Cukraus: Jis sukelia staigiausius insulino šuolius ir daro didžiausią žalą. Nepamiršk patirktinti, kiek jo yra jau pagamintose salotose, limonaduose, varškės gaminiuose, kepiniuose, skanėstuose, sultyse, leduose, sausuose pusryčiuose, įvairiuose pusgaminiuose. Palyginusi pamatysi, kad mažiau cukraus gausi pietum suvalgiusi juodo šokolado, nei graikiškų salotų iš prekybcentrio… 

Krakmolo: Duona, makaronai, ryžiai, bulvės, skrudintos bulvytės, čipsai, miusli ir t.t. Pilno grūdo produktai nėra tinkami. Jie yra tik mažiau blogi nei ‘balti’ produktai. Saikingai valgyk šakniavaisines daržoves, tačiau tai nieko blogo, tiesiog reikia nepersistengti. Žodžiu, kruopų, miltų ir duonos skyrių tiesiog apeik. O aš kartais valgau sumuštinius su trapučiais. Tačiau jais tikrai negalima piktnaudžiauti. 

Alaus: Skysta duona. Deja, pilnas cukraus. Bet dėl šito daugeliui širdį skauda tik vasarą. Beje, pridėčiau čia dar ir sidrą. 

Vaisių: Turi daug cukraus. Reikia riboti porcijas. Tačiau aš juos valgau. Lietuvoje nėra tiek daug vaisių ir jie tikrai nėra tokie pigūs, kad jais išeitų piktnaudžiauti. Aišku, geriau rinktis uogas (sezono metu). Bet jau geriau vaisius, negu kebabas, tiesa? 

Iš esmės, tyrinėdama maisto etiketes atkreipk dėmesį į angliavandenių skiltį – Ten skirstoma į cukrus, angliavandenius ir skaidulines medžiagas. Tai šiai mitybai cukrų ir angliavandenių turi būti kuo mažiau, o kuo daugiau skaidulų – tuo geriau. 

Be aukščiau paminėtų produktų valgyti reikia VISKĄ. Kas tas viskas? O gi štai kas: 

Visų rūšių mėsą: žinoma, jei dėl sveikatos ar etinių priežasčių nesate jos atsisakę. 

Žuvį ir vežiagyvius: visų rūšių. Riebią žuvį, tokią kaip lašiša, skumbrė arba silkė (mmmm, silkė, mano mylimiausia). Ruošiant žuvį nepaniruok jos, t.y. nevoliok kiaušinyje ir džiūvėsėliuose, miltuose ar dar kokiuose trupiniuose.

Kiaušinius: visomis formomis. Virtus, keptus, omletą. Bet čia kaip ir su kitais gyvūniniais produktais, jei tai neprieštarauja įsitikinimams. 

Natūralius riebalus, riebius padažus: gamindami maistą drąsiai naudokite sviestą ir grietinėlę. Maistas bus geresnio skonio, o jūs jausitės sotūs ilgiau. Taip pat nepamiršk prieskonių! Skanus maistas tikrai yra vertingesnis, po jo nesinorės kažkuo “pamaloninti” gomurio. 

Daržoves, kurios auga virš žemės: visų tipų kopūstus, pavyzdžiui, žiedinius kopūstus, brokolius, briuselio kopūstus, baltąjį kopūstą. Smidrus, cukiniją, baklažaną, alyvuoges, špinatus, agurkus, salotas, avokadą, svogūnus, papriką, pomidorus ir t.t.

Pieno produktus: visada rinkitės tik riebius variantus ir įsitikinkite ar nesate jam jautrūs. Tikrą sviestą, sūrius, riebią grietinę. Riebius graikišką/turkišką jogurtą. Be jokių skonių ir pridėtinio cukraus. 

Riešutai: puiku kaip užkanda prie televizoriaus, ar kelionėje. Bet sakiningai! 

Kasdienai rinkitės gėrimus be cukraus – kavą, arbatą, vandenį. Vandenį su citrina ir mėta. Bet ne limonadą. 

Jei nuspręsi laikytis šios mitybos – parašyk man kaip sekasi! Juk drauge visada tikslo siekti smagiau!